ماساژ درمانی برای سردرد

دلایل سردرد چیست

سردردها دلایل زیادی می توانند داشته باشند با این وجود کمبود آب بدن و کمبود خواب و استرس از دلایل عمده سردرد می باشند. اگر کمبود آب کافی مصرف می کنید و خواب مناسب نیز دارید دو عامل اصلی دیگر می توانند دلیل بر سردرد باشند.

  • استرس فشار روانی
  • پوزیشن های کاری که سر زیاد به جلو خم شده باشه

اگر چنانچه همه این عوامل را دارید باید تک تک با یک لایف استایل درست اقدام به برطرف کرذن آن ها کنید.

ماساژ درمانی تاثیری بر سردرد دارد؟

جواب این سوال به طور حتم بله است چون استرس و فشار روانی را از دوش شما بر میدارد و حذف می کند. در ادامه به صورت کامل توضیح می دهیم که کارکرد ماساژ درمانی در سردرد چگونه است.

1- افزایش گردش خون

خون رسانی کامل اندام ها و دفع مواد زاید بدن صورت می گیرد و در نتیجه استراحت و تغذیه کامل بدن صورت می گیرد.

2- به طور اختصاصی روی عضلات گردن که وظیفه نگهداری سر رو دارند کار می شود. اسپاسم ها و گرفتگی هایی که در عضلات گردن به واسطه استرس و کار کردن ایجاد شده برطرف گردد. اگر چنانچه درگیر گردن درد نیز هستید مقاله ماساژ درمانی برای گردن درد را مطالعه فرمایید.

3- روی عضلات سر و صورت به طور اختصاصی کار می شود. هم استرس و فشار از چهره دفع شود و با خون رسانی و تغذیه خستگی کامل از سر و صورت دفع گردد.

با این کار استرس از بدن زدوده شده خستگی دفع می گردد و سردرد هم برطرف می گردد.

همچنین بخوانید: ماساژ درمانی برای درد سیاتیک

انواع سردرد

انواع سردرد ها شامل سردرد های میگرنی، سینوسی، تنشی و خوشه ای هستند. همواره به یاد داشته باشید که استرس و کم آبی بدن از دلایل اصلی همه این سردرد ها هستند.

چرا رفع سردرد با ماساژ درمانی پیشنهاد می شود؟

همان طور که گفته شد از دلایل اصلی سردرد استرس و فشار عصبی و روانی است. ماساژ درمانی با از بین بردن استرس و فشار کل بدن و زدودن تنش های عصبی بهترین راه برای درمان سردرد می باشد. ماساژ تراپی نه تنها برای سردرد بلکه برای انواع بیماری های کاربرد دارد.

بهترین ماساژ برای هرنوع سردرد

میگرن

دردناکترین سردرد، میگرن است که باعث می شود بخواهد ماسک خواب بپوشید و تا زمانی که تمام حواس شش گانه خود را از دست بدهید. میگرن یک بیماری عصبی ناشی از اختلال در عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک است که در واکنش غیر ارادی به بدن به استرس یا خطر نقش دارد.ماساژ گیرنده های عصبی را تحریک می کند که یستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند.سیستم سمپاتیک باعث می شود بدن را آرام می کند، فشار خون را کاهش می دهد وباعث بهبود حس خوب می شود.

به همین دلیل ماساژ ایده آل میگرن از فردی به فردی متفاوت است. هر روشی که بیمار بیشترین آرامش را پیدا کند، چه ماساژ سوئدی و یا ماساژ بافت عمیق یا هر روزش دیگر، سیستم سمپاتیک را تشویق می کند تا بدن را آرام کند.

سردردهای تنشی

این سردردها از سفتی عضلات گردن و پوست سر است. سفت شدن عضلات گردن و پوست سر به علت استرس، افسردگی و اضطراب می باشد، و درنتیجه سردرد تنشی می تواند منجر به استرس، افسردگی و اضطراب می شود این یک چرخه است. باید بدانید که هر ماساژی که بیمار را آرام کند برای سردرد تنشی مفید است، اما ماساژ پوست سر وصورت نیز می تواند مفید باشد.

ماساژ ماهیچه هاس کف سر، پشت، پهلو و جلوی سر نیز می تواند به بهبود سردرد کمک کنند.

وقتی فولیکوهای موی شما به آرامی ماساژ می بینند، مواد شیمایی با احساس خوب ترشح می شود واسترس از بدن شما خارج می شود.

ماساژ ماهیچه های صورت شما نیز استرس زیادی دفع میکنند، به خصوص اگر در هنگام اسرس اخم کنید یا دندان های خود را به هم فشار دهید. ماساژ صورت ماهیچه های سفت فک را تسکین می دهد، ذهن را آرام می کند و می وتواند نقاط فشار ایجاد کننده درد را برطرف کند.

سردردهای سینوسی وآلرژی

هردوی این سردردها می تواند با ماساژ لنفاوی بهبود یابند. ماساژ لنفاوی برای سردردهای سینوسی و آلرژی با ماساژ در قسمت صورت یا در گردن شروع می شود و حرکات آهسته و ملایمی خواهند داشت.

سردردهای خوشه ای

این نوع سردردهای از نوع ناتوان کننده می باشند. علت این سردرد مشخص نیست و ممکن است با چشم درد و گرفتگی بینی وسایر موارد ناخوشایند همراه باشند. این نوع سردرد مدت زمان آن نسبت به میگرن کمتر است ولی مدت زمان عود آن در طی چندماه یا حتی چندسال می باشد.

بهترین ماساژ برای سردرد خوشه ای چیست

گفتن اینکه کدام ماساژ برای سردرد خوشه ای مناسب است سخت است به علت اینکه علت آن مشخص نیست، ولی این به این معنا نیست که ماساژ برای سردرد خوشه ای مناسب نیست. هورمون های که توسط ماساژ ترشح می شوند، احتمالا مانند هر نوع درد، این سردرد را تسکین می دهند، دقیقا مانند ماساژ درمانی میگرن، بهتر است ماساژی را انجام دهید که بیمار بیشترین آرامش را پیدا می کند.

ماساژ سردرد با استفاده از رفلکسولوژی

  • نقطه ای میان انگشت شست و اشاره

نقظه L14 که بین انگشت شست و اشاره قرار دارد را فشار دهید ناحیه گوشی را ماساژ دهید و نیشگون بگیرید و روی هرناحیه درناک تمرکز کنید.

همچنین نقطه p6  در قسمت مچ دست در حدود 10 سانتی متر بالاتر از مچ دست قرار دارد را حدود یک دقیقه روی هر دو دست ماساژ دهید

  • ماساژ نقطه ای در دوطرف بینی :

در نزدیک ابروان و دوطرف پل بینی دو  نقطه  وجود دارد که برای درما سردرد میتوانید ماساژ دهید

با هردو انگشت روی دوطرف پل بینی را آرام به مدت 10 ثانیه فشار دهید و بعد برداشته و مجدد تکرار کنید.

  • ماساژ نقاطی در پشت سر

در پشت سر نقاطی وجود دارد که با ماساژ می توانید به سردرد کمک کنید. در پشت گردن و در انتهای مهره های گردن، دو نقطه توخالی عضله وجود دارید که دست خود را آنجا بگذارید و فشار دهید. این کار 10 ثانیه نگه دارید و بعد دست خود را بردارید.

درمان سردرد با ماساژ عضله ذوزنقه ای

  • عضله ذوزنقه ای که به شکل مثلث است و از بالای گردن به سمت کتف و بعد ناحیه وسط کمر قرار دارد. به برای ماساژ این عضله پشت بخوابید، یک توپ تنیس را در زیر کمر خود قرار دهید و سپس سعی کنید پشت خود را روی توپ به سمت بالا و پایین حرکت دهید.
  • روش دیگر این است که عضله ذوزنقه خود را نیشگون بگیرید. البته باید در حدود چند ثانیه باشد و با این کار عضلات خود را بین انگشتانتان فشار دهید.
  • حرکات کششی را انجام دهید:

به پشت بخوابید و دستهای خود را به سمت بالا بکشید بعد آرام دستها را به به سمت پایین بیاورید و در حالت 90 درجه قرار دهید و مجدد به سمت بالا ببرید و به سمت بالا بکشید.

درمان سردرد با ماساژ عضله گردن

  • ماساژ عضله های پشت گردن : در ناحیه پشت گردن چندین عضله وجود دارد و ماساژ این ناحیه باعث می شود که سردرد ها از بین برود
  • عضله های پشت گردن را بکشید

این حرکات را می توانید در حالت نشسته یا ایستاده انجام دهید به این صورت که دستتان را به پشت سرتان ببرید، سرتان را با دست و به آرامی به سمت جلو بکشید تا کشش را احساس کنید

  • ماساژ ماهیچه های گیجگاهی :
  • به ماهیچه های گیجگاهی فشار اورید:

به صورت ایستاده یا نشسته می توانید انجام دهید، انگشتان خود را در دو طرف شقیقه دو طرف سر فشار دهید و همزمان فک خود را چندبار باز و بسته کنید. می توانید انگشتان خود را در همه نقاط سر خود فشار دهید.